‘Regio Amersfoort kan uitgroeien tot Silicon Eemvalley’
Rob Schuurbiers en Felix Faassen, oprichters Simacan
Simacan uit Amersfoort staat altijd open voor de kansen die technologie biedt. Met hun dertigkoppige team maken ‘datafans’ Rob Schuurbiers en Felix Faassen verkeersinformatie beschikbaar, toepasbaar en deelbaar voor primaire bedrijfsprocessen. En met succes. De ANWB Verkeersinformatie op de radio? Door Simacan geleverd. De bezorgservice aan huis van Albert Heijn? Door Simacan ondersteund. Niet gek dus dat de twee oprichters zichzelf af en toe in de arm moeten knijpen.
Midden in een zin valt Felix Faassen stil om naar buiten te wijzen, naar de ‘boulevard’ die rond Vathorst loopt. ‘Daar gaat toevallig een bezorgwagen die we volgen.’ Nog geen halve minuut later: ‘En zie je die grote vrachtwagen daar? Volgen we ook. Die is op weg naar een postsorteercentrum.’
Welkom in de wereld van Simacan. Een wereld vol data, voorspellingen en bruikbare toepassingen voor het wegverkeer. Kom niet aan met water of het spoor. De oprichters van Simacan blijven bij hun leest. Wat ze doen ontzettend goed doen: dat is hun focus. De weg is hun domein. Die data hebben ze volledig onder controle. De twee werkten aan het begin van het nieuwe millennium samen bij TomTom. Daar kregen ze de kans om big data toe te passen in consumentenproducten. Toen al. Pionieren was het. Samen met hun collega’s stonden de twee aan de wieg van de connected TomTom-variant met real-time verkeersinformatie.
Mooie, leerzame tijd. Maar ondertussen sluimerde wel het verlangen om zelfstandig waardevolle producten en diensten te ontwikkelen. Na uitstapjes naar andere bedrijven en een periode van plannen smeden was het op de eerste dag van 2013 zover. Hun bedrijf Simacan zag officieel het levenslicht.
Hun missie: real-time verkeersdata uit private en publieke bronnen combineren en beschikbaar, bruikbaar, toepasbaar en deelbaar maken, op zo’n manier dat het kostenefficiënt is. Schuurbiers: ‘We dachten: als ons dat lukt, dan kunnen we wegtransportbedrijven in staat stellen om gemakkelijk met die data te werken. Het dataplatform Simacan moest ervoor zorgen dat bedrijven altijd beschikken over de juiste data, ook al werken zij met een ander softwaresysteem. Van wegwerkzaamheden tot files en posities van voertuigen: het was onze uitdaging om die informatie precies over te brengen. Die challenge zijn we met succes aangegaan. Maar wisten wij veel dat we er uiteindelijk ook eindgebruikerstoepassingen van zouden maken…’
Sinterklaascadeaus
Vijf jaar later maakt Simacan heel wat bedrijven én mensen blij met wegdata. Faassen: ‘We zeggen weleens gekscherend: er zijn zoveel Nederlanders die in aanraking komen met onze technologie zonder dat ze het weten, we zouden een reclamefilmpje moeten maken.’ Concrete voorbeelden? Neem alle ANWB Verkeersinformatie op radio en televisie. Afkomstig van Simacan. Of de sms’jes die Albert Heijn aan haar klanten stuurt met het nauwkeurige tijdstip van bezorging. De berekening daarvan verzorgt Simacan, dat exact weet waar de bezorgwagens zich bevinden. De bevoorrading van Albert Heijn-vestigingen ondersteunt Simacan eveneens. Net als het vervoer van pakketten van PostNL naar postsorteercentra.
Schuurbiers: ‘En tijdens dit gesprek bedenk ik me ineens dat bijna alle sinterklaascadeaus en kerstmaaltijden over ons platform zijn gegaan. Onze door data gedreven software biedt transporteurs en verladers handelingsperspectief. Vanaf het moment dat ze vertrekken volgen we ze en dankzij onze weginformatie kan er geschoven worden met ladingen of materieel. Ze kunnen de ‘executie’ aanpassen of erover leren. De logistieke sector groeit enorm, je ziet steeds grotere operaties, met soms wel vijfhonderd vrachtwagens tegelijk op de weg. Voorheen moest er een complete afdeling aan te pas komen om dat telefonisch in goede banen te leiden. Dankzij onze Control Tower, waarin we onze software gebundeld hebben, gebeurt veel digitaal en hoef je je alleen maar te focussen op de dingen die niet goed gaan. Voorspelbaarheid en transparantie: dat is wat we de transportwereld bieden.’
Spilfunctie
De software van Simacan krijgt meer en meer een spilfunctie tussen diverse logistieke partijen. Het brengt de juiste informatie in de keten. Planning, milieuzones, venstertijden – je mag niet zomaar met vrachtwagens de stad in rijden -, maar ook bestaande planning- en transportbeheersystemen: dat komt allemaal samen in de Transport Cloud van Simacan, een open en leveranciers-onafhankelijk cloud-platform dat talloze databronnen ontsluit voor digitale samenwerking tussen logistieke partners.
‘We ontrafelen op deze manier de randen van de smart city’, zegt Faassen. ‘Als we over vijf jaar voor dit raam zitten is de thuisbezorging honderd procent elektrisch en autonoom. Grote vrachtwagens die nog niet elektrisch kunnen rijden vanwege de actieradius, stoppen bij een ruimte aan de rand van de wijk om over te laden. Vervolgens gaat de lading zonder emissie de wijk in. Nu is het nog ieder voor zich, straks shared resource. Eén ding is zeker: er is veel data nodig om het transport goed en gemakkelijk te delen. Dat is waarmee wij bezig zijn. We zijn een data- en leverancieronafhankelijke intermediair.’
Smart city
In hun kantoorpand in Bedrijvenpark Vathorst staan ze oog in oog met de potentiële eerste smart city van Nederland. Het maakt dat Amersfoort voelt als een natuurlijke thuishaven. ‘Wij brainen altijd over the next step. We raken met onze dienstverlening aan smart city, dus daar willen we graag aan bijdragen. Dan is Amersfoort, en Vathorst in het bijzonder, de ideale testlocatie. Niet voor niets koos online supermarkt Picnic voor Vathorst als eerste pilotomgeving. Er wonen en werken veel mensen die samen een gemêleerde bevolking vormen. Er zitten mooie bedrijven, er is een station in de buurt, de rondweg is uniek. Het is een controlled area waar je veel kunt meten en uitproberen.’
‘De gemeente Amersfoort wil actief bijdragen aan de ontwikkeling van een smart city’, vervolgt Faassen. ‘Smart city betekent ook het vergroten van de leefbaarheid. Dat zouden we hier kunnen realiseren. Logistiek heeft nu eenmaal veel impact. Het lijkt ons interessant dat een beetje beter te maken.’ Schuurbiers: ‘Daarbij moet je redeneren vanuit de bewoners, want daar gaat het om. Zij moeten zich gefaciliteerd voelen door moderne technologie. Om bij thuisbezorgen te blijven: data, internet of things en ICT kunnen ervoor zorgen dat mensen in controle zijn over het moment waarop ze hun bestelling geleverd krijgen, of geïnformeerd worden dat een ander moment beter is voor de wijk. De bezorging zou dan gebeuren met stille, zuinige, autonome voertuigen. Je kunt ook aan collectiepunten denken; dan haal je het op wanneer het jou schikt.’
Silicon Eemvalley
De regio Amersfoort heeft de potentie om uit te groeien tot ‘Silicon Eemvalley’, zegt Faassen. ‘Er zijn hier veel IT-bedrijven. En veel bedrijven op het gebied van geo-informatie. Als je die twee werelden bundelt is er heel veel mogelijk.’
Amersfoort is in meer opzichten de geschikte thuisstad voor Simacan. ‘Het is gewoon erg praktisch. Dit is het midden van het land. Vanuit Amersfoort is alles even dichtbij en even ver weg. En we zitten pal naast de A1. Wij hoeven tegen bezoekers alleen maar te zeggen: bij Loods 5 en IKEA eraf, dan weet iedereen waar het is. Veel van onze medewerkers zijn naar Amersfoort verhuisd. Dat zegt ook wat over het woonklimaat.’
Als rechtgeaarde Rotterdammer woont Schuurbiers met zijn gezin inmiddels tien jaar in Amersfoort. Hij wil niet meer weg. ‘Wij hebben het volmondig ontzettend naar ons zin. Het voorzieningenniveau is hoog, we zijn hier van alle gemakken voorzien.’
Piece of the puzzle
In vijf jaar is het hard gegaan met Simacan. ‘Soms moeten we onszelf echt even in de arm knijpen. Dat klinkt soft, maar we hebben bij serieuze bedrijven gewerkt, we weten hoe complex dingen zijn. De komende drie jaar gaan we op initiatief van de rijksoverheid in een consortium met Siemens en Ericsson aan de slag om data via de cloud naar auto’s te versturen, met als doel de doorstroming te versnellen en verkeersveiligheid te verhogen. Dat is waanzinnig! We hebben een testapp gemaakt die alle informatie op de matrixborden waar je onderdoor rijdt digitaal verwerkt en ook nog aan je presenteert. Real-time! Dit hadden we vijf jaar geleden met de grootst mogelijke fantasie niet kunnen bedenken.’
Schuurbiers en Faassen kijken zelfs al verder, naar de komst van de zelfrijdende auto. ‘Censoren kunnen zestig meter vooruitkijken, maar geen vijftig kilometer. Daar heb je data voor nodig. Hopelijk kunnen wij a piece of the puzzle zijn in de toekomst.’